top of page

השפעת הרבגוניות על השליחות והייעוד שלנו

עודכן: 21 בדצמ׳ 2020

מאת: טל אלבז


האם תמיד ידעתם מה תרצו לעשות כשתהיו גדולים?

מכירים את זה שיש נושא שמדליק אתכם, תחום עניין בחיים ואז אתם צוללים לתוכו מעמיקים בו, אפילו עוסקים בו ואז אחרי תקופה הנושא או התחום משעמם אתכם ואתם עוברים לתחום הבא לנושא הבא? לחלופין - מכירים את זה שיש לכם יותר ממקצוע אחד או שבחייכם עברתם יותר מקריירה אחת?

אם אתם מכירים את הדפוס של הרצון ללמוד תחום חדש, לצלול לתוכו בחקרנות וידע אינסופיים ואז לאחר תקופה, עולה בכם הרצון לעבור וללמוד משהו אחר נוסף, והמעבר מתחום לתחום גרם לכם תסכול רב במהלך השנים, אתם לא לבד.


לאנשים רבים העוברים מתחום לתחום, ממקצוע למקצוע, הדבר גורם לתסכול רב ולא מעט חרדות, ועמן המחשבות המתסכלות או קולות חיצוניים ופנימיים מנמיכים, כי אנו לא יודעים לעמוד במחויבויות שלנו או לא יודעים להיות במקום אחד או חלילה מחבלים לעצמנו או גרוע מכך - מפחדים מהצלחה.

עם זאת, דעו לכם שאינכם לבד, גילוי נאות, גם עבדתכם הנאמנה החתומה מטה, הינה כזאת ושנים המעבר מתחום לתחום גרם לי לתסכול רב ולא מעט חרדות כלכליות.

עד שגיליתי שלאנשים כמוני יש שם, האנשים הרב גוניים, רבי הפוטנציאלים. ומעבר לכך זה כלל לא נורא, אלא ההפך, אפילו יתרון.


אמילי וויפניק הגדירה אותם MULTIPOTENCIALITY PEOPLE, הכוונה לאנשים בעלי תחומי עניין רבים, המתעניינים בדברים רבים והצוללים לעומקו של אותו התחום המעניין אותם, תוך שהם לרוב אוחזים ביותר מקריירה אחת בחייהם או משלבים בין קריירות מתחומים דיסציפלינריים שונים.

תתפלאו לשמוע, כי דווקא במאה ה- 15, קראו לאנשים הרב גוניים אנשי הרנסנס, והם היו מאוד מוערכים. הציירים מיכאלנג'לו, רפאלו דונטלו, לאונרדו דה וינצ'י והרשימה ארוכה היו כאלה, ובעבר זה נחשב אידיאל.


במהלך המאה הקודמת לאחר המהפכה התעשייתית – קראו לאנשים הרב גוניים, אנשים עם "הפרעת קשב" או האנשים "עם הבעיות" או "לא-מתמידים" או "הוא לא יודע מה הוא רוצה מהחיים שלו" או "הוא מחפש את עצמו במקרה הטוב". אנשים אלה פעמים רבות נפלו בין הכיסאות וחשו עצמם במהלך חייהם, כלא ממומשים.


במהלך המאה הקודמת לרוב היית נולד ומת באותה המשרה, באותו משלח היד, הורינו לא החליפו מקצוע, והשיח על עבודה שהיא שליחות היה פריבילגיה למי ששפר עליו מזלו והצליח לשלב זאת עם פרנסת המשפחה או שפרנסת המשפחה לא היוותה בעיה.

אז איך אנשים מולטי פוטנציאלים או רב גוניים קשורים לשליחות ודאי תשאלו?

כאשר הייתי צעירה, סברתי לתומי, כי יש שליחות והיא אחת והיא אינה משתנה ואני נבחרתי לתוכה. אני הייתי מהילדים האלה שמגיל צעיר ידעו בדיוק רב מה הם רוצים להיות ובמה יעסקו – רציתי להיות עורכת דין.


לימים כאשר התחלתי להרגיש בתוך תחום עריכת הדין שעמום, עזיבת המקצוע בעבורי כלל לא היתה אופציה, ראה לעיל אז האמנתי כי אתה נולד ומת באותו המקצוע. אז מצאתי פתרון והתחלתי לעבור כל כמה שנים התמחויות, כך יכולתי לצלול לתחום חדש לחקור ולהבין אותו על בוריו, עד שהשתעממתי מקץ כמה שנים וחוזר חלילה. תקופה ארוכה, חשתי תסכול מאותו האופי חסר המנוח שלי שבחר לעבור מהתמחות להתמחות, רק כדי לא לעזוב את המקצוע או השליחות כפי שראיתי בזה אז.


בסוף שנות השלושים לחיי התחלתי להתעניין בכוחו של תת המודע לנהל את חיינו וכיצד דפוסים ומנגנוני התנהגות שונים למעשה קובעים את מציאות חיינו, עוד השתוקקתי להבין, כיצד ניתן לשנות את אותה המציאות החיצונית באמצעות שינוי הדפוסים והמנגנונים הפנימיים. מכאן צללתי בחדווה, סקרנות וחקרנות אין קץ לתוך הבנת תת המודע וההתנהגות האנושית ומנגנוני ההתנהגות. השקעתי זמן ואנרגיה בעולם תת המודע, גמעתי ספרים, הלכתי להרצאות למדתי בכל מוסד לימודי אפשרי בארץ ובעולם שלימד את חקר תת המודע והתחלתי במקביל לפתח שיטת טיפול משלי: שיטת ה Three S: say it sort it ,see it. באמצעות אותם כלים שלמדתי ובאמצעות הכלים ששיכללתי דווקא מעולם המשפט (היכולת לבצע חקירה פנימית – להגיע לשורש האמת האישית שם טמונה הבעיה והפתרון שהם מעיקרי שיטתי) ובשיטה זאת אני מטפלת גם במרכז "לייטהאוס" .


פתאום, היעוד והשליחות שלי השתנו וכך באמצע החיים, גיליתי שמקצוע עריכת הדין נשאר מעניין ואולם רק בתחומים מאוד מסוימים עבורי וההבנה כי השליחות שלי השתנתה והיא כעת גם לעזור ולטפל באנשים שחווים אובדן משבר ותקיעות בחייהם. הבנה זאת, יצרה בי תסכול רב ופחד שאני מחבלת לעצמי. כמובן ותוך כדי תנועה, עלה קול פנימי מקטין מסרס, (אצלי הוא קולו של אבי, דרך אגב, מי הוא אצלכם?) "את לא יודעת להתמיד, לא חבל? יש לך משרד משגשג, זה ג'וק וזה יעבור", וכמובן איך לא, עלתה גם חרדה לעתידי הכלכלי (גם אבי, אבל זה כבר לפוסט אחר).


למרות הפחד והחשש, הטיפול כשליחות היה חזק ממני, והחלטתי לשלב בין הדברים ולעסוק גם בעריכת דין בתחומים המעניינים אותי וגם להיות מטפלת בשיטה אותה פיתחתי בה אני מסייעת לאנשים ליצור שינוי בחייהם דווקא מתוך אותו האבדן, המשבר או התקיעות – המשבר כנקודת שינוי.

כלומר, החלטתי שאין צורך לבחור בין שליחות אחת לאחרת או בין מקצוע אחד לאחר ואפשר לשלב בין השניים.

אבל ביקשתי עוד להעמיק ולהבין את אותם האנשים הרב גוניים, מה מאפיין אותם? מה מייחד אותם?

יש מספר מאפיינים ייחודיים לאנשים הרב גוניים, הם סתגלנים ויודעים להגיב מהר לשינויים, הם לומדים מהר, הם יוצאים מהר מאזור הנוחות שלהם, הם אנשים בעלי חוסן רגשי גבוה ויש להם כוחות על בעיני. הם מסתגלים מהר לרגעי משבר ויודעים לרוב לתפקד בתנאי לחץ, בין היתר מהסיבה שהם מסתגלים לשינויים מהר תוך שהם אדפטיביים לאותו השינוי והמציאות. יש להם אפילו היכולת לחבר בין שני תחומים שונים ולהפוך אותם לשדה מאוחד חדש. הם יכולים ליצור יש מאין. עוד דבר חשוב, הם מעולים עם לקוחות, מאחר שהם יודעים להבין מהר דבר מתוך דבר ועל כן יודעים להתאים את עצמם לרצון לקוחותיהם, יהיה התחום שיעסקו בו אשר יהיה.


מכאן אני באה עם בשורה, זה אינו בזבוז זמן לרדוף אחר הדבר המרגש הבא או לממש את השליחות הבאה שלך או את מה שתמיד היה עבורך תחביב ויכול להיות שדווקא הידע שלמדת מדיסציפלינה אחרת, ישמש אותך ויהיה לך לעזר דווקא בתחום החדש בו תעסוק והוא יגרום לך לאותה הרווחה (well being ) לה אתה משתוקק.

דווקא בעולם משתנה, הנמצא באיבה של מגפת הקורונה, הכישורים האלה בעשור השלישי של המאה ה -21 ובשוק תעסוקתי משתנה, כאשר מקצועות רבים נעלמים מהעולם, האנשים הרב גוניים ימצאו מקום של כבוד ואולי, אם ירצו, גם אותה הרווחה.


הצרת הפוקוס לאנשים הרב גוניים, וצמצום לתחום אחד, יגרמו להם לתסכול רב ולתחושת חוסר סיפוק.

כחברה יש לנו אינטרס גדול, כי אנשים אלה יתהלכו בינינו, מאחר שהם מביאים חדשנות וקריאטיביות.

אם את / אתה מזהים עצמכם בתור אדם או ילד רב גוני שהצרו לו את הפוקוס, אני מבקשת במאמר זה להעיר את אותו הילד הרב גוני שבך, לאפשר לו להיות אותו ילד מולטי פוטנציאלי, לחבק את המקום הזה בך ולאפשר לך להיות גם וגם, אין יותר צורך לבחור ולצמצם את עצמך לפוקוס אחד, לתחום אחד.


םחיבוק של אותו הילד/ה הרב גוניים או האיש/ה הרב גוניים שבכם, ששנים אולי הצמצום לתחום אחד גרם לסבל ותסכול, יכול בהחלט להוביל לחיים מלאים אותנטיים ונדיבים יותר עבורכם, עבור הסביבה האישית שלכם שעליה אתם משפיעים, ובוודאות עבור העולם בו אנו חיים.

טל אלבז, מטפלת בשיטת מטאיזם ומפתחת שיטת THE THREE S, מאמנת ומדריכה רגשית רוחנית



92 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page