top of page

על העצמה הפנימית שבקלפי הסגולה


העצמה הפנימית שלנו, הכוחות, האיכויות, הם ארגז הכלים שיש לנו, המאפשר לנו להתמודד בעולם.

כוח איננו חיובי או שלילי. מה שמגדיר אותו הוא האופן שבו אנו משתמשים בו בחיים. לא כל כך מה קורה לנו אלא מי אנחנו בתוך סיטואציה, איך אנחנו מגיבים, מה אנחנו לומדים ממנה. מי אנחנו כתלמידים של החיים.

העצמה הפנימית שלנו חלקה מולדת, באנו איתה לעולם, וחלקה תוצר של ניסיון חיים, אימון, רכישת מיומנויות. היא תמיד בתקשורת עם העוצמות הסובבות אותנו: אנשים, חיות, עצים, הרים וים. אירועים, נסיבות ...

אנחנו לומדים להשתמש בעצמות שלנו במינונים שונים. ולפעמים טועים, זה חלק מתהליך למידה.

כוח יכול להיות שקט, עדין, או סוער ודוחף, יש לנו את כל ימי חיינו להתבונן ולהכיר, ללמוד ולפתח את העצמות שלנו ותהליך זה קורה בדיאלוג עם הסביבה.

הדהוד ושיקוף של הסביבה יכול לחזק עצמות שלנו או להחליש אותן וזה המקום בו ניתנת לנו הבחירה . להקשיב, להתבונן, לעיתים לקבל את תגובת הסביבה ולעיתים להתנגד לה.

האינדיאנים חיו בטבע והלכו איתו, לא נגדו. הם כיבדו את החיות שחיו איתם וזיהו אותן כמורים. לכל חיה אוסף של תכונות, כישורים, וכן גם הרגלים ואנחנו יכולים ללמוד ממנה.

ידע זה תורגם לעבודה עם קלפי הסגולה איתם אני עובדת ומלמדת. הקלפים אינם אומרים לנו מה לעשות, או מה יהיה אלא משקפים לנו תכונות, איכויות, אפשרויות פעולה ועוד.

כאשר אנחנו לוקחים קלף או פורסים פריסה סביב שאלה או בקשה למידע על נושא מסוים, מתקבל מסר שאיתו אנחנו מקיימים דיאלוג פנימי, בודקים האם התשובה מהדהדת לנו משהו שידענו קודם או פותחת דרך להסתכלות חדשה על מצב מסוים בחיים שלנו.

המפגש עם חיות ועם העולם בו הן מתקיימות מאפשר לנו ללמוד על הפוטנציאל, על המאבקים שלנו,הייעוד, הגישה לחיים, היחסים עם עצמנו ועם אחרים, תפישתנו לגבי נשיות וגבריות , דרך הפעולה שלנו ועוד.

ניקח לדוגמה סיטואציה בה יש לנו קושי עם אדם מסוים. כשאנו באים לפתוח את הקלפים אנו שואלים באיזו גישה כדאי לבחור בהתנהלות במערכת היחסים. אם למשל שלפנו קלף ויצא הנשר- הוא מציע לנו לראות דברים בפרספקטיבה ולא להיכנס לפרטים הקטנים.

לאחר מכן חשוב לשים לב לתגובה שלנו למסר הזה: איזה משפט או מילה עולים? מה קורה בגוף-האם הנשימה נפתחה ויש הקלה? האם הבטן התכווצה וזיהינו כעס? ועוד. רק אז נוכל ללכת פנימה כדי לבחור איך להגיב.

זוהי הזדמנות ללמוד על דפוס ההתמודדות שלנו. נוכל לקבל את המלצתו של הנשר או לחליפין אולי נאמר שזוהי דרכנו בדרך כלל אבל הפעם דווקא נתעמת .

ניקח דוגמה נוספת בה אנו מרגישים החיים שלנו בבלגן, לא מסתדרים עם לוחות זמנים ומסתבכים בכל מה שקשור בכסף. במידה והקלף שיצא הוא העכבר, משמע שהוא מסב את תשומת הלב לצורך שלנו ללמוד לנהל את חיינו, הוא מבקש מאיתנו להסתכל על העבר וללמוד על דפוסים הקשורים בנושא, האם הייתה תקופה שהסתדרנו טוב יותר ומה היה שם שאפשר את זה.

אנו יכולים להשתמש בקלפים על מנת לקבל החלטות בחיים כמו בחירה בין שני מקומות עבודה. אנחנו בוחרים מה נקבל ואיזה מחיר נשלם לכל אחת משתי האפשרויות (מתוך ההבנה שבכל בחירה יש גם צורך לוותר). אנחנו לומדים מהחיות שנבחרו ואז בוחנים אותן ובוחרים בעצמנו את דרך הפעולה.

לנו גם נטיות המזוהות עם עצמנו יותר, נטיות הקשורות לפוטנציאל הבסיסי שלנו, לאיכויות, לכישורים שלנו (עליהן נלמד מהטוטם האישי שנפתח בקורס) וגם בחירות שונות בהתאם למציאות החיים ולסיטואציה המסוימת עליה שאלנו - לעיתים נבחר לשהות ולעיתים לפעול. לעיתים נפעל בישירות ובאסרטיביות ולעיתים בסבלנות, עדינות ובעקיפין.

התפקיד שלנו בתהליך של העצמה כמטפלים , מחנכים, הורים, חברים וקלפים :) הוא להיות מראה, להיות השראה לאיכות, כישרון, משאלה, חזון של מישהו . את הדרך כל אחד מאיתנו עושה בעצמו .

נכתב ע"י מיכל קהת צטרון, פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות.

מיכל תעביר אצלנו בלייטהאוס קורס בוקר ללימודי קלפי הסגולה שיפתח בתאריך 15.4.18.


24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page