top of page

יושרה ומיינדפולנס


אתחיל בהגדרה, נראה לי שהיא נחוצה לי כנקודת מוצא; יושרה היא כנות מוחלטת לגבי חיפוש האמת, היא נאמנות לאמת שנמצאה. היא פעולה צודקת והוגנת, כלפי בני אדם אחרים, יצורים חיים אחרים, הסביבה, הדורות הבאים. האמת היא היעדר שקר, היעדר אשליה, בורות והתעלמות ממה שקיים במציאות.

כיצד מיינדפולנס מתחבר ליושרה?

זוהי שאלה, המזמינה אותנו להרהור עמוק בנושא חשוב ומעניין.

יושרה היא ערך שראוי לכל אדם לחיות על פיו, להיות אדם עם אינטגריטי. התחושה היא, שלא קל לתרגם מושג זה. אולי זה פשוט אדם ישר. בשפה עברית דתית - אדם צדיק.

אבל מה היושר דורש? מה זה אומר בעצם? לתפיסתי, יושרה היא הכרעה ובחירה שהיא קודם כל בין אדם לבין עצמו/ עצמה. כאשר אדם עושה את המעשה הישר בסיטואציות בהן יש בחירה, נוהג בהגינות גם כשזה על חשבונו כביכול, או לכאורה פוגע באינטרס המיידי שלו/ה, אז אחרים רואים את הצדיקות ותיווצר לאדם תדמית של אדם ישר.

אך לא ניתן להתחיל מהתדמית… כי זה עניין של זמן עד שתתגלה התרמית. חייבת להיות הכרעה פנימית שגם אם איש לא רואה, אפעל ואעשה את הטוב לפי מיטב הבנתי. וגם ״מיטב הבנתי״ היא מושג להרהר בו: כאן יש מושג נזיל, משתנה. יום אחד למיטב הבנתי פלוני צודק, ולמחרת באותו עניין והתבטאות, הוא נתפס בעיני כשוגה. יושרה דורשת גמישות. כאשר מידע חדש מתגלה, כששמתי לב לתנאים שהשתנו, יושרה היא הנכונות לפעול, לתת מענה, לפי המידע האמיתי החדש, שהתגלה בפנינו.

אז יושרה היא אמת, וכנות רדיקלית לגבי האמת. גמישות ונכונות לשנות עמדה, תפיסה ודעה, בהתאם לפרטים שהתגלו.

ואיך המיינדפולנס קשור לכל זה?

יושרה זקוקה למיינדפולנס. היא זקוקה לתשומת לב שקטה, כנה, אמיתית. ליכולת התבוננות מתמשכת, מעמיקה. כיוון שהמציאות מורכבת ויש בה רבדים וניואנסים, היא מכילה תערובת של נכון ולא נכון, או בשפה ציורית - מציאות היא לא רק שחור או לבן. וגם אם נצטרך להכריע לפעמים לכאן או לכאן מה הפעולה הצודקת הישרה, המציאות היא לא גוון אפור אחיד. היא קשת של גוונים.

יושרה זקוקה לאי-תגובתיות, המאפשרת שהייה עם דילמה. למשל: שהייה בטרם הכרעה, מה נכון מה ראוי מה המעשה הישר.

תרגול מיינדפולנס הוא הסכמה למפגש עם המציאות כפי שהיא. בתרגול מיינדפולנס איננו עוסקים ב״יצירת מציאות טובה יותר״ או ״חשיבה חיובית״. אלו תחומים שמבלבלים לפעמים, בטעות, עם מיינדפולנס.

במיינדפולנס אנו בגישה של הסכמה לשהות עם המציאות כפי שהיא, נוחה ונעימה או בלתי נעימה ולא נוחה… גם כאן זה לא כל כך פשוט. לפעמים נאלץ להודות שבפנימיות שלנו אין הסכמה לכך. להפך, נחוש בבירור שיש התנגדות חריפה למציאות כפי שהיא. לכן תרגול זה דורש הכוונה והוראה אחראית של מורה מנוסה. כיצד לפתח את המיומנות של הבחנה, וכיצד להתמודד עם המציאות העולה לפנינו בעת התרגול.

לא מדובר ברמייה עצמית, בה הופכים את הכואב לנעים או את המטריד למקובל בעזרת שכנוע עצמי. מיינדפולנס פירושו הכרה במה שישנו כפי שהוא; נעים או לא נעים, הרמוני או משובש. מתוך קבלת המציאות כפי שהיא כרגע, תוך הרפיה משיפוטיות לגבי טוב או רע.

המילה ״כרגע״ היא המשמעותית. כיוון שמתוך ההבנה ש״ככה זה כרגע״ במציאות, מתגלה האמת לגבי הארעיות: אם נתמיד בתרגול מיינדפולנס לא נוכל לפספס את האמת. והאמת היא, שהכל משתנה כל הזמן. יוצא ונכנס לאיזון. נעים הופך לבלתי נעים. ולהפך.

וכיוון שיושרה תמיד תלויה בתגובה אמיתית למצב מציאות נוכחי, התבונה להכיר במצב המציאות הנוכחי, הכרחית. המיומנות לעצירה והכרה, והגמישות להרפות ממה שחשבתי לנכון וצודק ואמיתי בזמן מסוים, לפני שפגשתי, לפני שהתבוננתי ולפני שהקשבתי לעומק - היא בעיני יושרה אמיתית.

מיומנות זו היא המהות של תירגול מיינדפולנס, היא המטרה, אם תרצו. כי בסופו של דבר, כולנו רוצים שיהיה יותר טוב - באמת.

נעמי גרשטיין > מתרגלת מיינדפולנס מאז 2009. מורה למיינדפולנס לילדים מזה שמונה שנים ומלמדת מיינדפולנס למבוגרים מאז 2016. כיום משלבת את הניסיון שצברה בהנחיית ילדים והניסיון בהוראה למבוגרים, על מנת לתמוך בהורים בדרך להורות יציבה, קשובה, ויצירתית.

נעמי פותחת ב-10/3/19בלייטהאוס קורס מיינדפולנס MBSR להפגת מתחים, המשלב טכניקות של תרגול מעשי, בעזרת הנחיות, עם למידה המבוססת על חקר המוח ותגליותיו העדכניות ביותר >>

https://bit.ly/2UnhOWu


122 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page