top of page

דייקנות


"לא תמיד תוכל לקבל את מה שאתה רוצה

אבל אם תנסה לפעמים, אולי תגלה,

שאתה מקבל את מה שאתה צריך.." (האבנים המתגלגלות)

“you can’t always get what you want”

חיפוש אחר הדבר המדויק לי, הינו משימת חיים. הרבה פעמים אני עוצרת, בודקת ושואלת את עצמי,

" האם זה מדויק עבורי"? אני מוצאת שכשהדברים מדויקים עבורי, הם קורים ללא מאמץ ואז נוצרת בי תחושת נינוחות. ישנם מקרים שדווקא החיפוש אחרי הדבר המדויק, מאפשר לדייק יותר.

כך קרה, כשהגעתי לראות ולהתרשם מקליניקת לייטהאוס. מצאתי אווירה ביתית ומרגיעה, אנרגיות טובות, מפגש עם חום אנושי. זה היה מדויק עבורי – בחרתי!

להיות מדויקת זה להבין את הרצונות והצרכים שלי.

להיות מדויקת כמטפלת, זה להבין את המטופל/ת, להיכנס לנעליו , להיות בחוויה שלו, להרגיש את העור שלו ולאפשר לו לחוות את ההרגשה שהוא מובן ושאני רואה אותו. בשפה המקצועית- אמפתיה.

לדייק את הצורך לכל אחד באופן הנכון והמותאם אישית.

בטיפול בפסיכודרמה, אני משתמשת בכלי שנקרא "כפיל". זהו קול פנימי נוסף של המטופל המבטא את אחד הקולות שלא מצליחים לבוא לידי ביטוי. בטיפול הוא נאמר בקול כהצעה ע"י המטפל, כדרך לקרב את המטופל אל תמצית רגשותיו ולעזור לו להבין ולדייק יותר את עצמו.

ויניקוט הגה את המושג "אם טובה דיה". הוא מתח קווי דמיון בין הקשר "אם-תינוק" לקשר שבין המטפל למטופל. ויניקוט הסיק שלתינוק האנושי כוח התפתחות טבעי, ושאם תסופק לו סביבה מתאימה ומדויקת עבורו הוא ילבלב מעצמו. סביבה "טובה דיה" מבוססת על הקשר והחום האנושי.

האם הטובה דיה, בתחילת החיים של התינוק מתמסרת לספק באופן מדויק את הצרכים של התינוק והיא שמאפשרת את החוויה לעצמי בריא. התינוק זקוק לטיפול אימהי מותאם, האם מחממת ומחזיקה אותו בידיה ובנפשה, רוקמת מעטפת עדינה ומאפשרת גדילה בתנאים אופטימליים.

אך, אין מותאמות מושלמת. לעולם לא יספקו כל צרכיו של התינוק, לאט לאט התלות יורדת, ואיתה הצורך בטוטאליות, נוצר תסכול שהתינוק יכול לעמוד בו וזה מה שגורם לגדילה וההתפתחות.

מטופלים מגיעים לטיפול, כשהם חשים חסך מסוים בחייהם. לפחות תחום אחד במציאות חייהם לא מדויק עבורם ויש פער בין הרצון שלהם ובין מה שקורה להם בפועל - פער שגורם לכאב.

רק כאשר יש קשר מיטיבי בין המטפל והמטופל נוצר מרחב של ביטחון ואמון. המטפל "הטוב דיו" אינו מספק באופן מדויק את כל צרכיו של המטופל וכך מתאפשר למטופל לשחזר חוויות מאתגרות. בסביבה מכילה זו, ניתן לעצור, להתבונן, לדייק את התחושות והרגשות ולמצוא אפשרויות חדשות לתגובה, שהיום יותר מדויקות עבורו ומאפשרות צמיחה וריפוי.

דורית אבירם


44 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page