top of page

Selfless

עודכן: 4 ביולי 2021

מאת: טל אלבז


במרכז לייטהאוס אנו עוסקים רבות בהטבת עולמנו וחיינו, ביצירת שינוי פנימי -אישי על מנת להגדיל את האושר האישי שלנו את איכות חיינו ואת היכולת שלנו להרגיש טוב עם עצמנו. לדעתי ורבים מחברי המטפלים ודאי יסכימו איתי, מעטים המקרים שהגיע מטופל לקליניקה וביקש לעבוד על יכולתו לדאוג לרווחת האחר ומבקש ללמוד את צרכי האחר לפני צרכיו על מנת להרגיש מאושר.

אני מבקשת להציג בפניכם אפשרות טיפולית של יצירת אושר פנימי אמיתי, באמצעות המונח SELFLESS – חוסר אנוכיות. כאימרתו של מהטמה גנדי : "הדרך הטובה ביותר למצוא עצמך היא, באיבוד עצמך לטובת האחר" (באנגלית זה נשמע יותר טוב).

SELFLESS – חוסר אנוכיות, יכול לסייע לנו להרגיש אושר פנימי – אותו בליס ((bliss חמקמק, שלא מתוך אותה ההתעסקות והחיטוט הפנימי, שאינה תלויה באהבתו או אי אהבתו של אחר כלפינו או מתוך הצלחתנו או אי הצלחתנו או מתוך השגינו או מתוך מערכת היחסים שלנו עם בני זוגנו משפחתנו או בשאלה אם טוב לנו בעבודה או אם השגנו מטרותינו או הגשמנו את יעודינות, מניחה שבשלב זה כבר הבנתם את כוונתי, אלא יצירת אותה תחושת אושר פנימי, מתוך היכולת לראות את צרכיו של האחר לפני צרכינו, דווקא מתוך המקום שבו נראה עצמנו פחות ואת צרכינו פחות ומבלי לוותר על עצמינו, ודווקא מתוך המקום הזה תגיע אותה ההרגשה הטובה של ראיית האחר ועזרה לו, יעשה אותו השינוי הפנימי יתגלה אותו האושר הפנימי ונגלה את אותה האהבה והחמלה שלעיתים אין לנו אותה עבור עצמנו ובכך נוכל להתמיר את עולמנו, כן אושר מזוכך שרבים מאיתנו חושבים כי תלוי הוא בדבר או באיש או במטרה שתושג.

המונח SELFLESS / חוסר אנוכיות הוא מעט חמקמק ולכן פניתי דווקא לשפה האנגלית להבין את משמעותו יותר.

המונח SELFLESS למעשה מורכב משתי מילים SELF – עצמי, ו – LESS - פחות. אם נהפוך שתי מילים אלה נקבל LESS SELF - היינו פחות מן העצמי, ולא, אין הכוונה לאותה "הקארמה" או "שלח לחמך על פני המים" או what comes around goes around", אלא אותה הנתינה שאינה תלויה בדבר לאותו האחר שאיננו מכירים ושאולי אף לא נכיר ואף יכול שלא יכיר לנו תודה ושבה נשים את צרכיו של האחר לפני צרכינו (פחות מצרכי העצמי שלנו).

נכון הוא כי פעמים רבות, נפגוש בחדר הטיפול שלנו "נותן פתלוגי" ואנו נעבוד איתו על מושג הנתינה והקבלה ונבין מהו אותו שורש ההתנהגות המייצר את אותה נתינה פתלוגית, האם נובעת הנתינה מתוך רצון למחיאות הכף ולהערכה, האם נובעת מתוך הצורך לקבל אהבה, האם לאחר הנתינה מרגיש הנותן מרוקן ועם טינה כלפי מושא הנתינה שלו.

אולם המונח SELFLESS, להבנתי אינו מדבר כלל על נותן פתלוגי, אלא על אדם המבין כי הדרך להמשך האבולוציה האנושית (מאקרו) והתפתחותו האישית, תהיה דווקא מתוך נתינה לאחר, לא נתינה שיש בה משום ריקון המצבורים, אלא נתינה מתוך הקלות והפשטות שהתוצר שלה ההמיידי זאת הרגשת חמלה, אהבה ותשוקה (לא מינית, אלא לחיים).

ובעניין האבולוציה העולמית, אנקדוטה מעניינת, חוקר בשם דווקינס כתב ספר נהדר בשם THE SELFISH GENE The Selfish Gene (Dawkins, 1976)., אותו דווקינס, חקר ומצא כי הגן האנוכי הוא הגן שבמרוצת הזמנים מאפשר בהתפתחות המינים, אבל מחקרים מהשנים האחרונות גילו כי במינים רבים, בתנאים מסוימים, התנהגות חסרת אנוכיות אולטימטיבית מגדילה את הסבירות לכושר גנטי ארוך טווח של האדם עצמו או את ההסתברות להצלחת הרבייה.

יש שיגידו ובצדק רב, אם אין בתוכך את אותה החמלה, התשוקה ואהבה, הרי שלא תוכל לתת את שאין לך (עיקרון ידוע הוא בעולם הבנקאות ובכלל כי אדם לא יכול לתת יותר ממה שיש לו ובלטינית: NEMO QUEED NON HABTE ) ועם כך אסכים ואולם אני מבקשת לקרוא תגר על הנחה טיפולית זאת, ובשיטה שלי THE FOUR S , אני מלמדת להתמיר– השינוי הטרנספורמציה יעשו תוך שינוי של 2 ס"מ מן ההתנהגות האוטומטית בחיי היום יום.

וממה נפשך, אין הכוונה ללכת מחר ולהתנדב בהוספיס לחולי סרטן, הגם שזה מבורך ותבוא עליכם הברכה והטובה. אלא הכוונה היא לנתינה וראיית צרכי האחר, נתינה שאין בה הקושי, שהיא קלה עבורכם שאינה כרוכה במאמץ שאינה מכבידה, למעשה זהו מעשה קטן וטוב, למשל להיות קצת יותר נחמד לאחר, אפילו רחמנא ליצלן לתת למשהו לעקוף אתכם בתור או לעבוד עם לקוח אחד פרו בונו, ללמד מבוגר לגלוש באינטרט, אפיית עוגה לשכן או לימוד תלמיד שיעור פרטי במקצוע שהוא קל עבורכם וכן הלאה מניחה שכבר הבנתם את הרעיון לראות לרגע את צרכיו של האחר ואם אפשר שלא ממעגל קרוב.

לסיכום, נסו לשים את צרכיו של האחר לפני הצורך שלכם, הנתינה בקלות תהפוך לתשוקה, תמלא עצמכם באהבה עצמית וחמלה. וזכרו זאת אינה נתינה המגיעה מתוך הקושי מתוך הקרבה מתוך האין, אלא מתוך היש ומתוך אותה הקלות והפשטות.

ובעצם הרעיון הזה של התפתחות האבולוציה טמון דווקא ביכולתנו לתת לאחר, לראות את הכלל, תוך שימת צרכיו לפני צרכינו- טמון באחדות.


מעטעלי, שמי טל אלבז, אני עורכת דין, מאמנת ומדריכה רגשית רוחנית בלייטהאוס, מטפלת בשיטת THE four S אותה פיתחתי, שיטה ייחודית המסייעת לעשרות אנשים בארץ ובעולם ליצור שינוי אמיתי בחייהם בתחומי השפע והזוגיות מתוך מצבי אבל, משבר ותקיעות .


טל אלבז, מטפלת בשיטת מטאיזם ומפתחת שיטת THE THREE S, מאמנת ומדריכה רגשית רוחנית




49 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page